Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2021 zien.
| Begroting | Meerjarenbegroting |
---|
bedragen x € 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|
Nieuw beleid | -336 | -270 | -270 | -270 |
---|
Krediet opheffen parkeerknelpunten Zuidzijde Lieshout | 0 | -9 | -9 | -9 |
---|
Lasten | 0 | -9 | -9 | -9 |
---|
Aanleg parkeerterrein bij de kerk in Lieshout.
In januari 2019 is een parkeerstudie uitgevoerd voor het centrum van Lieshout. Hieruit is gebleken dat aan de zuidzijde van de Heuvel (zijde Brouwerijcafé) aantoonbaar onvoldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn om aan de behoefte te kunnen voldoen.
Omgevingsvisie bebouwde kommen | -75 | 0 | 0 | 0 |
---|
Lasten | -75 | 0 | 0 | 0 |
---|
Dit budget is benodigd voor de ontwikkeling van een omgevingsvisie bebouwde kommen. Er is sprake van een wettelijk verplichting om dit voor 2024 te implementeren.
Uitbreiding formatie duurzaamheid | -176 | -176 | -176 | -176 |
---|
Lasten | -176 | -176 | -176 | -176 |
---|
De Raad voor het Openbaar bestuur voert in opdracht van het Rijk en de koepelorganisaties (waaronder de VNG) onderzoek uit naar de uitvoeringslasten van het Klimaatakkoord. Hieruit is gebleken dat er in totaal maar liefst 28 nieuwe of (sterk) geïntensiveerde taken zijn die gemeenten moeten gaan uitvoeren. Die lopen uiteen van energieloketten tot windmolenparken en van natuurbeheer tot laadinfrastructuur. Ons team duurzaamheid moet een sparringpartner (‘expertisecentrum’) zijn voor onze inwoners en bedrijven, onze interne organisatie en externe partners op de zes thema’s die benoemd zijn in onze duurzaamheidsagenda. In Laarbeek zal de focus daarbij vooral liggen op de energietransitie (elektriciteit en warmte) en klimaatadaptatie en biodiversiteit. Tussen nu en 2030 moet er een grote transitie op gang komen en moeten we onze openbare ruimte klimaatbestendiger in gaan richten. Daarvoor is een fundamentele uitbreiding van de formatie noodzakelijk. Voor een goede basis is 2,4 fte extra nodig: 0,9 fte voor invulling van het ‘expertisecentrum’, 0,5 fte voor de energietransitie en 1 fte voor klimaatadaptatie. Op die manier kunnen we vooralsnog blijven doen wat we nu ook doen én op een sobere, maar efficiënte manier invulling geven aan de nieuwe verplichte taken. Daarbij moet worden opgemerkt dat verwacht wordt dat de taken en uitvoeringskosten richting 2030 nog verder zullen oplopen. Daarom zullen de koepelorganisaties (waaronder de VNG) in 2021 nadere afspraken met het Rijk maken over de bekostiging daarvan.
Uitbreiding formatie team Beheer Openbare Ruimte | -85 | -85 | -85 | -85 |
---|
Lasten | -85 | -85 | -85 | -85 |
---|
Het afgelopen jaar zijn diverse onderhoudsplannen opgesteld. Voor het onderhoud is eerder budget beschikbaar gesteld. Om tot een adequate uitvoering (burgerparticipatie/kwaliteitseisen) te komen van het onderhoud is extra ondersteuning nodig in de vorm van een projectleider. Binnen het team Beheer is de werkdruk hoog, als gevolg van de werkzaamheden binnen de verschillende exploitaties (woningbouw en bedrijventerrein) en als gevolg van het feit dat medewerkers veel meer tijd moeten steken in de financiële voorbereiding en verantwoording van de projecten als gevolg toegenomen kwaliteitseisen.
Daarom wordt voorgesteld om binnen de afdeling Openbaar Beheer bij het team Beheer Openbare Ruimte de formatie structureel uit te breiden met 1 fte.
Bestaand beleid | -192 | -182 | -142 | -142 |
---|
Bijstellingen budget bos, natuur en landschap | 10 | 10 | 10 | 10 |
---|
Lasten | 10 | 10 | 10 | 10 |
---|
De areaaluitbreiding voor bos, natuur en landschap is minder groot dan voorzien waardoor € 10.000 afgeraamd kan worden. Daarnaast biedt de beheerovereenkomst met bosgroep Zuid-Nederland nog ruimte om beperkt extra kosten op te vangen.
Bijstellingen GR Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) | -24 | -24 | -24 | -24 |
---|
Lasten | -24 | -24 | -24 | -24 |
---|
Het betreft bijstellingen conform de vastgestelde meerjarenbegroting 2021 van de GR ODZOB.
Extra budget openbaar groen | -166 | -156 | -116 | -116 |
---|
Lasten | -166 | -156 | -116 | -116 |
---|
Sinds 2016 heeft er geen bijraming plaatsgevonden in verband met areaaluitbreiding. De onderhoudsopgave en het beoogde kwaliteitsniveau in relatie tot de bestaande inzet van Senzer verhouden zich niet meer tot elkaar. Door beleidskeuzes is het openbaar groen kleurrijker geworden wat zijn weerslag heeft op de budgetten van het onderhoud. Om hetzelfde kwaliteitsniveau te behouden dient het budget verhoogd te worden.
Daarnaast is er door de droogte van de afgelopen 3 jaren meer beplanting dood gegaan. In deze straten zal de beplanting aangevuld worden of in zijn geheel heringericht.
Extra budget schoonmaken wegen | -11 | -11 | -11 | -11 |
---|
Lasten | -11 | -11 | -11 | -11 |
---|
Als gevolg van areaaluitbreiding dient het budget voor het vegen van wegen door Senzer te worden verhoogd om het huidige kwaliteits- en veiligheidsniveau te kunnen behouden.
Extra budget verkeersveiligheid | -3 | -3 | -3 | -3 |
---|
Lasten | -3 | -3 | -3 | -3 |
---|
Dit budget is nodig voor het Project Regionale Verkeersmilieukaart en Regionale rapportage Luchtkwaliteit (NSL Monitoringstool).
Gladheids- en calamiteitenbestrijding | 2 | 2 | 2 | 2 |
---|
Lasten | -40 | -40 | -40 | -40 |
---|
Baten | 42 | 42 | 42 | 42 |
---|
Op basis van de meest recente informatie van Blink zijn de ramingen voor 2021 bijgesteld.
Dekkingsplan | 0 | 0 | 75 | 75 |
---|
Besparing subsidie bibliotheek | 0 | 0 | 75 | 75 |
---|
Lasten | 0 | 0 | 75 | 75 |
---|
De besparing bij de bibliotheek vanaf 2023 kan deels gerealiseerd worden doordat een tijdelijke subsidie van € 40.000 dan inmiddels is gestopt. Het restant van € 35.000 zal door de bibliotheek onder andere moeten worden gevonden in de bedrijfsvoering. Tevens willen we als gemeente meer regie voeren op de taken van de bibliotheek.